S+V: Alliansen tvingar vårdcentraler att bli privata

Vi vill tacka den moderatstyrda landstingsalliansen att den fullföljer investeringsplanerna som togs fram av den förra S+V-majoriteten i landstinget. Alla investeringar, från ny vårdbyggnad i Västerås till nationella sjukvårdsrådgivningen 1177, är resultatet av planer som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tog fram. Stora investeringar tar tid, ofta flera mandatperioder. Det är fint att den nuvarande moderatstyrda majoriteten ser nödvändigheten i att fullfölja dem.

Däremot finns det saker som den nuvarande majoriteten är skyldig till helt själv. Bland annat det misslyckade vårdvalet. Fri etablering för vårdföretag skulle ge västmanlänningarna fler fasta familjeläkare lovade alliansen inför valet. Vad blev resultatet? Jo, färre vårdcentraler och färre fasta familjeläkare än innan. Kostnaderna för inhyrd personal har ökat markant. Enligt budgetprognosen gör sjukvården i år ett underskott på 76 miljoner kronor.

Eftersom går trögt att förmå privata vårdföretag att öppna nya vårdcentraler, tvångsprivatiserar nu alliansen landstingsdrivna vårdcentraler. Motiveringen är mångfald. Först ut är Sala Norra, trots att varken personal eller befolkning vill att deras vårdcentral ska säljas ut. Vilken vårdcentral står sedan på tur? Oxbacken, eller Norberg? Eller ska delar av Centrallasarettet säljas ut? Psykiatrin eller mammografin? I Alliansens mångfaldslandsting blir snart hela sjukhuset en vårdgalleria.

Vi från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet påtalade bristerna i ersättningssystemet i vårdvalet från början. Det missgynnar vårdcentraler i socialt utsatta områden och där ohälsan är högre. Det är bra att landstingsalliansen nu rättar till sina misstag, men det räcker inte.

Vi vill att vårdcentralerna prioriterar hälsofrämjande arbete. Det ska utgå särskild ersättning till vårdcentraler som arbetar förebyggande.

Det måste bli lättare att få hjälp mot psykisk ohälsa. Alla vårdcentraler ska ha tillgång till exempelvis psykolog, kurator/beteendevetare. Dit ska man kunna komma utan remiss.

Vi kräver att alla vårdcentraler, oavsett om de drivs privat eller i landstingets regi, ska vara skyldiga att redovisa hur skattebetalarnas pengar används. Vinster ska återinvesteras i verksamheten och inte hamna i utländska skatteparadis.

Vi kommer alltid hålla fast vid att sjukvården ska ges efter behov och betalas gemensamt via skatten. Landstingsalliansen säger i sitt inlägg att sjukvården i huvudsak ska betalas via skatten och ingenting om att den ska ges efter behov. Alliansen öppnar för privata plånboks- och försäkringslösningar. Den som betalar för sig ska kunna köpa sig förbi köerna. Det kommer vi från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet aldrig att acceptera.