Det måste bli enklare att åka till mammografin

– Landstinget borde erbjuda länets kvinnor hjälp att ta sig till mammografin i Västerås, antingen genom en hyrd buss, åka sjukreselinjen eller att resan till mammografin klassas som en sjukresa, säger Juha Rundgren (v).

I en motion föreslår Juha Rundgren (v) tillsammans med Niclas Bergström (s), att landstinget utreder hur man kan underlätta resan för kvinnor från kommuner utanför Västerås, som kallas till mammografiundersökning. Dom vill också att landstinget utreder möjligheten för kvinnor från Västmanland att få mammografiundersökning i angränsande landsting.

Mammografivagnarna är ett minne blott. Ny och säkrare digital mammografi finns på bröstenheten vid Centrallasarettet i Västerås. Men att ta sig dit är för en del besvärligt. I samband med att mammografin centraliserades till Västerås, ville socialdemokraterna och vänsterpartiet att landstinget skulle utreda möjligheten att ge stöd till resorna för dem som har långt att åka. Men den moderatstyrda majoriteten har inte gjort någonting för att gör det lättare för länets kvinnor att ta sig till mammografin.

För ytterligare kommentarer kontakta

Juha Rundgren (v) 070-2846030