Regionpolitik

Det hälsofrämjande landstinget

Oppositionen i Landstinget Västmanland presenterade idag sitt alternativ till hur de vill styra landstinget de närmaste åren. Fokus är på att främja hälsa och att arbeta förebyggande.

Imorgon, onsdag, behandlas förslagen till landstingsplan, av landstingsstyrelsen. Oppositionen är tydliga med att man vill att närsjukhusen ska fortsätta att ägas och drivas av landstinget.

Socialdemokraterna och vänsterpartiet vill satsa mer på folkhälsan och det förebyggande arbetet. Bland annat vill man att landstinget ska erbjuda alla flickor att vaccinera sig mot livmoderhalscancer, enligt socialstyrelsens rekommendationer. Andra förslag är självtest för livmoderhalscancer till de kvinnor som drar sig för att lämna cellprov, samt hälsokontroller till alla 40-åringar. Det är nämligen i 40-års åldern som man är som mest benägen att förbättra sina levnadsvanor.

– Något mycket alarmerande är att unga flickor mår allt sämre psykiskt. Landstinget måste bli bättre på att samarbeta med kommunerna för att fånga upp och hjälpa de här ungdomarna, säger Juha Rundgren (v), oppositionslandstingsråd.

Socialdemokraterna och vänsterpartiet kräver också i landstingsplanen att modellen för “Vårdval Västmanland” görs om. Som det ser ut i dag, missgynnas vårdcentraler på mindre orter där ohälsotalen är höga. Dessutom vill oppositionen att alla vårdcentraler oavsett om de är privata eller i landstingets regi, ska vara skyldiga att redovisa hur landstingets pengar används.

Oppositionens landstingsplan 2009 i sin helhet.doc

Oppositionens landstingsplan 2009 i korthet.doc