Regionpolitik

Behandlas alla lika inom vården?

Papperslösa flyktingar får inte bästa möjliga vård i Sverige, och tvingas dessutom ofta betala ur egen ficka. Vänsterpartiet och Läkarförbundet reagerar.

Papperslösa och gömda flyktingar hör till samhällets mest utsatta. De lever under stor psykisk press. De lever också vid sidan av de rättigheter och skyldigheter som andra som vistas i Sverige har.

Rätten till subventionerad sjukvård är starkt begränsad för dessa människor. Enligt svensk lag kan ingen nekas akut vård. Men i många landsting tvingas den papperslösa/gömda flyktingen stå för notan ur egen ficka. Detta betyder i de flesta fall att dessa människor vårdas “under jorden” då man saknar förmåga att betala för till exempel en förlossning. Att detta medför risker och problem med tillgänglighet är uppenbart.

Organisationen PICUM har pekat ut Sverige som ett av de sämsta länderna i EU på att ge vård till papperslösa och gömda flyktingar. Vissa EU-länder erbjuder helt kostnadsfri eller subventionerad vård till dessa grupper, eftersom det minskar behovet av akut vård som är mycket dyrare. I Sverige varierar bemötandet från landsting till landsting.

Även Eva Nilsson Bågenholm, ordförande för Sveriges Läkarförbund, har reagerat på hur papperslösa och gömda flyktingar behandlas i Sverige. Regeringen ska utreda hur vården ska se ut för dessa grupper, men Nilsson Bågenholm varnar för att låta sjukvårdande personal avgöra vilka som ska få vård. Det strider mot vårdyrkets etik att sortera patienter och att låta dem avgöra vilka som har “sina papper i ordning”.

Vänsterpartiet har lämnat in en interpellation till landstingsfullmäktige i Västmanland för att få svar på hur Landstinget Västmanland bemöter papperslösa och gömda flyktingar.

– Vården för de papperslösa och gömda flyktingarna är en oerhört viktig fråga för samhället. Att alla ska behandlas lika inför lagen och vården är två grundläggande pelare för ett människovärdigt och rättssäkert samhälle. När den borgerliga regeringen nu inte vet var man står i frågan, får vi hoppas att majoriteten i vårt landsting står upp för humanitära principer, säger Juha Rundgren (v), oppositionsråd.

(Delar av denna artikel hämtad från Tidningen Flamman, 2008-07-17)