Från åtta till tre regioner – för medborgarnas bästa

Vänsterpartiet i Västmanland ser en ny region tillsammans med Sörmland och Örebro som den bästa lösningen för medborgarna. Det framkom vid ett partimöte i tisdags i Ängelsberg.

Med en vidunderlig utsikt över solnedgången i Bergslagen träffades representanter för Vänsterpartiet Västmanland i tisdags för att diskutera regionfrågan. Mötesdeltagarna var överens om att västmanlänningarna gynnas mest av en regionbildning tillsammans med Sörmland och Örebro.

– Vi tror att det är en bättre lösning för dem som bor i Mälardalen. Vi har idag redan ett omfattande samarbete med dessa två län, så en sammanslagning borde gå väldigt enkelt. Ett giftermål med Stockholm skulle skapa en region som i detta läge blir alldeles för stor och svårhanterlig, säger Juha Rundgren, oppositionsråd i Landstinget Västmanland och ordförande i distriktsstyrelsen.

Enligt partiets förslag skulle en ytterligare region skapas med Uppsala, Gävleborg och Dalarnas län. Denna region skulle enligt partiets vision bilda ett gemensamt sjukvårdsområde tillsammans med “vår” region. En mälardalsregion har enligt Vänsterpartiet Västmanland flera fördelar, inte minst för kollektivtrafiken.

– Vi vill “rensa” bland huvudmännen för kollektivtrafiken. Ju färre som förhandlar om linjesträckning och taxesättning, desto bättre. Lyckas vi med det kan vi skapa en region som lever, där folk kan röra sig som de vill utan onödiga administrativa begränsningar. Det gynnar medborgarna i deras vardag, säger Juha Rundgren.

Diskussionerna inleddes med att specificera varför nya regioner behövs. Den nuvarande länsindelningen har tappat sin funktion, framförallt då statliga myndigheter delar in Sverige efter eget tycke och smak. Det försvårar arbetet med att slå vakt om medborgarnas bästa, menar Vänsterpartiet Västmanland.

– Detta är en solklar demokratifråga. För oss handlar demokrati om att kunna utkräva ansvar och leverera resultat till medborgarna. Det är svårt idag när myndigheterna delar upp landet som de vill. Vi är eniga med Ansvarsutredningen om att myndigheterna måste harmoniera sina regionala indelningar enligt de gränser som nu kommer att skapas, avslutar Juha Rundgren.

Förslaget kommer formellt att beslutas av distriktsstyrelsen.

För ytterligare information och kommentarer:

Juha Rundgren (v), oppositionsråd, 070-284 60 30

Stefan Kudryk (v), politisk sekreterare, 070-742 42 02