Motioner - landstinget

Sociala hänsyn vid upphandlingar

Lars Andersson (v) och Dan Karlsson (v) kräver att Landstinget Västmanland följer grundläggande ILO-konventioner.
Svenska landsting köper årligen materiel, t ex kläder, textilier och kirurgiska instrument, för 100-tals miljoner kronor. År 2005 uppgick totalsumman till 10 miljarder kronor. Det landstingen köper för de skattemedel man förfogar över har med andra ord stor påverkan på arbetsvillkoren i Sverige och utomlands.
Organisationen SwedWatch har i sin rapport “Vita rockar och vassa saxar” konstaterat att mänskliga rättigheter för anställda kränks i produktionen av materiel som används inom svensk sjukvård idag. En stor del av dessa förbrukningsvaror tillverkas i utvecklingsländer där det bland annat förekommer barnarbete, förbud mot facklig organisering, löner under lagstadgad minimilön och hälsofarliga arbetsvillkor.
Att skattemedel från västmanlänningar går till att kränka grundläggande mänskliga rättigheter i arbetet är naturligtvis orimligt. Landstinget Västmanland måste hitta vägar för att försäkra sig om att de varor som köps in via leverantörer lever upp till kraven i ILO:s kärnkonventioner. Försvarets Materielverk (FMV) ställer liknande krav i sina upphandlingar och har som offentlig instans visat att detta är möjligt.
Med anledning av ovanstående yrkar vi:
att Landstinget Västmanland i sina upphandlingar kräver att grundläggande fackliga och mänskliga rättigheter i arbetslivet, såsom de är formulerade i ILO:s kärnkonventioner, har respekterats i produktionen av de varor man köper in.
att Landstinget Västmanland skaffar sig effektiva och ändamålsenliga verktyg för att följa upp att leverantörer av sjukvårdsmateriel verkligen lever upp till dessa krav.
Västerås 2007-11-08
Lars Andersson (v)     Dan Karlsson (v)
Sociala h__nsyn vid upphandlingar.doc