Budget för rättvisa, välfärd och miljön

Vänsterpartiets partiledare Lars Ohly och riksdagsledamoten Kent Persson presenterade partiets budget för 2008 under en pressträff i Västerås den 4 oktober.

Igår presenterade partiordförande Lars Ohly och den västmanländske riksdagsledamoten Kent Persson vänsterpartiets budget på en pressträff i Västerås. Doften av kanelbullar (kanelbullens dag!) på partiexpeditionen blandades med information om en slagkraftig budget för rättvisa och solidaritet.

– Regeringens budget är närsynt och oansvarig! Finansminister Anders Borg hävdar mycket riktigt att det går bra för Sverige, och i det läget är det oansvarigt att inte göra kraftfulla satsningar på rättvisa, välfärd och klimatåtgärder, inledde Lars Ohly.

Ohly avfärdar helt den borgerliga regeringens politik eftersom det är de rikaste som tjänar på den. Med hjälp av diagram visar han tydligt att det är de mest välbärgade tiondelarna av Sveriges befolkning som får det bättre med de "nya" moderaternas politik. Kvinnor tjänar mindre på den förda skattepolitiken i alla inkomstgrupper.

– Det finns ingen rättvisa i detta, och därför möter nu vänsterpartiet denna politik på alla områden. Vänsterpartiet fortsätter satsningen på välfärdsjobb inom vård, skola och omsorg eftersom det finns stora behov av förstärkningar inom dessa områden. I vår budget har vi fortfarande rejäla överskott i statsfinanserna, men våra välfärdssatsningar är fortfarande omfattande. Detta istället för skattesänkningar för de rikaste, sa Ohly.

Han fortsätter med att berätta att vänsterpartiet gör en satsning på 10 miljarder kronor under 4 år för att höja kvinnors löner i kommunerna. Även studenterna behöver höjd ersättning menar Ohly, och därför höjer partiet studiemedlet med 1200 kronor (från 7500 till 8700 kronor).

Klimatfrågan har också en central roll i vänsterpartiets budget. Lars Ohly påpekar att ingen längre kan undgå att vi människor påverkar miljön omkring oss, och han anser att det är positivt att t.o.m. borgerliga partier nu insett detta. Vänsterpartiet vill avsätta 1 procent av bruttonationalprodukten (BNP) till klimatåtgärder. Dessa pengar ska bland annat användas till klimatsatsningar på lokaler, energiteknik och trafik.

Kent Persson presenterade en hel rad infrastruktursatsningar som gör direkt avtryck i Västmanland. Vänsterpartiet satsar ordentligt på utbyggd järnvägstrafik, dels på grund av tågtrafikens positiva miljöeffekter, men även tågens betydelse för en fungerande arbetsmarknad. Bland annat satsar man på banunderhåll och banutbyggnad, vilket påverkar Bergslagsbanan.

– Ingen skulle komma på tanken att bara ha en fil i biltrafiken, men inom tågtrafiken är det vanligt förekommande. Vi vill satsa på tvåspårighet för snabbare transporter, sa Kent Persson.

En annan västmanländsk satsning handlar om psykiatrin. Partiet värnar särskilt om barn- och ungdomspsykiatrin och lägger avsevärda medel på att bygga ut denna viktiga verksamhet i bland annat Västmanland. Totalt sett handlar det om nära en fördubblad satsning på psykiatrin jämfört med regeringen.

– Högavlönade män förlorar på vår budget, men vinner på regeringens. Kvinnor, arbetslösa, studenter och äldre är vinnare i vår budget. Vi slopar skatteavdraget för hushållsnära tjänster, som vi anser är en ren skattesubvention till de rikaste. I princip kan man säga att vänsterpartiet avvisar alla regeringens skattesänkningar eftersom de gynnar de som redan har, summerar Lars Ohly innan han går på lunch med partikollegorna.

Ett axplock av prioriterade frågor för vänsterpartiet i budgeten för 2008:

• Lägre avgifter och kvalifikationskrav i a-kassan
  • Återställa de kraftiga besparingarna på de sjukskrivna
  • Klimattaxa inom kollektivtrafiken, dvs. gratis kollektivtrafik
  • Höjd skatt på miljöbelastande verksamhet
  • Höjt grundavdrag för låginkomsttagare
  • Höjd garantipension och höjt bostadsbidrag för pensionärer
  • Stärkt folkbildning
  • Fri entré till statens museer