Vänsterpartiet i landstinget

I våras framställde landstingsgruppen en folder som lyfter några av vänsterpartiets hjärtefrågor. Nedan publiceras den texten.
Rehabilitering

Rehabilitering ska vara en självklar rättighet. En väl fungerande rehabilitering är lönsam för såväl patienten som samhället i stort. Därför tycker vi att familjeläkarsystemet ska utformas så att alla som behöver rehabilitering ska kunna få det.

Kollektivtrafik

Väl utbyggd kollektivtrafik med låg och gemensam taxa över hela Mälardalen främjar lokal och regional utveckling. Kollektivtrafik gynnar de yngsta, de äldsta, kvinnorna, funktionshindrade och miljön. Varje satsad krona gynnar alla men missgynnar ingen.

Kultur, fritid och folkbildning

Kultur och folkbildning ger läkande kraft och hela människor i ett hållbart samhälle. Högsta prioritet ska ges barn och ungdom i hela Västmanland. Stöd till handikapp- och idrottsrörelsen är rättvist och lönsamt.

Psykiatri

Vi saknar en psykiatrisk hälsovård med helhetssyn och samarbete med patientföreningar och kroppssjukvård. Det behövs ökad forskning för att nå en jämlik psykiatri. Psykiatrisk behandling ska ske på vetenskaplig grund då tillgång finns. Stöd och hjälp med tolk i kontakt med människor med annat modersmål och kulturell bakgrund. Patienter i psykiatrin ska ha möjlighet till en andra medicinsk bedömning (second opinion). Psykiatriskt stöd till psykiatriskt funktionshindrade och samarbete med kommunerna.

Nära vård

Den väl decentraliserade primärvården, den nära vården, finns i hela länet. Den utgör grunden för den västmanländska hälso- och sjukvården. 86 % av de vårdsökande blir färdigbehandlade på vårdcentralerna och närsjukhusen i länet. Trots rekryteringsproblem måste vi vidareutveckla och höja nivån ytterligare på nära vård och hemsjukvård.
Vänsterpartiet vill ha en landstingets ”kundtjänst” där man kan få svar på allmänna frågor. Kvalificerad hälso- och sjukvårdsupplysning dygnet runt, alla veckans dagar är ett måste! Vi vill även skapa möjlighet till att skicka e-post till vården.

Tandvård

Den dyra tandvården är en klassfråga! Det tycker vi är fel. Tandvård ska ingå i högkostnadsskyddet men kräver riksdagsbeslut. Förebyggande tandvård behövs, återför fluorsköljning för barn. Hur det står till med tänderna ska vara en fråga som familjeläkarna ställer.

Folkhälsa

En av de viktigaste folkhälsofrågorna är att konsumtionen av alkohol ökar drastiskt! Vänsterpartiet frågar dig om det inte är dags för en ny nykterhetsrörelse? Vi vill att hela samhället ska hjälpa till med att begränsa alkoholbruket. På riksnivå kan beslut fattas bl a om begränsning av införseln från utlandet samt att vägra priskonkurrens. På landstingsnivå vill vi göra frågor kring alkoholbruk obligatoriska i samband med vårdkontakt.

Vill du veta mer eller har några frågor, tag kontakt med följande personer:
Monika Wilander 021 – 17 46 45
Juha Rundgren 070 – 284 60 30