Hon demonstrerar för rätten till rent vatten

I Peru pågår protester mot ett planerat gruvbygge som kommer att torrlägga viktiga vattenkällor, förorena miljön med bly och arsenik och hota vattentillgången för tusentals människor.  Det är företaget Newmont Minas Congas som driver projektet, ett företag som de svenska pensionsfonderna investerat en halv miljard kronor i.

I morgon tisdag kl. 17 hålls en demonstration på Sergels torg i Stockholm. Nidia Åman är ersättare i distriktstyrelsen i Vänsterpartiet Västmanland och är där som en av arrangörerna i nätverket Miljögruppen för Latinamerika. Demonstrationen ställer krav på den svenska regeringen att slutar investera våra svenska pensionspengar i gruvbolag som orsakar grova kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring.

Läs Nidia Åmans och Jeanette Escanillas artikel om hur svenska pengar blir till grova kränkningar här>>

Läs Latinamerikagruppernas artikel om hur AP-fondernas investeringar följs av tvångsförflyttningar och övergrepp här>>

Skriv på protestlistan mot guldbrytningsprojektet här>>