Debattartikel: Det är skillnad på att sälja vård och bananer

Varför ska inte vi få göra vinst, frågar sig fyra företagare inom välfärdssektorn i en debattartikel i VLT den 16 juli. Kvaliteten och medborgarens behov ska alltid komma i första rummet, inte möjligheten att berika sig på verksamheten.

I skola och förskola ska det finnas personal så att varje barn får det stöd de behöver, något som inte får prioriteras ned för att skapa vinstutdelning till ägarna. När vi flyttar in på ett äldreboende ska vi kunna känna trygghet i att det är de behov vi har som avgör vilket stöd vi får.

Förhoppningarna om att privatiseringen av välfärden skulle leda till många, små utförare med olika inriktningar har visat sig vara just förhoppningar. I stället delar två företag inom äldreomsorgen på mer än hälften av den privata marknaden. Tendensen är liknande inom skolan. Finns det pengar att tjäna lockas de som är ute efter att just tjäna pengar.

Äldreomsorgsföretag med mer än tjugo anställda har mer än dubbelt så hög av-kastning på eget kapital jämfört med hela näringslivet. En avkastning som är bekostad av alla oss som betalar skatt för att vi ska få vård när vi är sjuka, för att våra barn ska få en bra utbildning och för att vi ska bli väl om-händertagna när vi blir gamla. En majoritet av svenskarna håller med Vänsterpartiet om att våra skattepengar ska gå till välfärden och inte slösas bort på riskkapitalistbolagens vinster.

Utan privata vinster i välfärden får vi fler som arbetar där. I dag motsvarar de vinst-pengar som tas ur välfärden 20 000 anställda. Vi skulle kunna få fler lärare på våra skolor, fler sjuksköterskor och fler förskollärare på förskolan. Det är jobb som vi verkligen behöver och som vi skulle kunna få utan extra kostnad.

Vänsterpartiet har lagt förslag på hur vi kan göra för att få bort vinstintresset från väl-färden. De av dagens vinstsyftande företag som är intresserade av att vara med och utveckla välfärden, även utan vinstsyfte, kan då välja att övergå till en särskild bolagsform (kooperativ och stiftelse) där vinsten inte är styrande.

Det är främst kvinnors arbete som bär upp välfärden. Kvinnor som ska ha goda arbetsvillkor, rättvisa löner och rätt till heltid. Det ger ett ekonomiskt oberoende och ökad jämställdhet. Vi vet också att det är främst kvinnor som får rycka in och göra det oavlönade arbetet när äldreomsorg och barnomsorg inte fungerar. Det ökar ojämlikheten mellan könen.

En fungerande och väl finansierad välfärd ger jämställdhet och ökad frihet. Det är feministisk politik i praktiken.

Linn WegemoVänsterpartiet Västerås