Juha Rundgren om förslag till höjda patientavgifter

DEBATTARTIKEL 2012-06-06

Alliansen kritiserar den 4/6 mig för hyckleri, med anledning av ett förslag till höjda patientavgifter. Vänsterpartiet är det parti som alltid står upp för allas rätt till hälso- och sjukvård. Avgifter får inte bli ett hinder för människor att besöka vården och målet är därför en avgiftsfri primärvård och vård för barn och unga.

Alliansen höjde 2009 avgifterna trots att landstinget samma år fick ett extra konjunkturstöd från regeringen på drygt 100 miljoner kronor. Det fick mig att ifrågasätta höjningarna. I år beräknas landstinget resultat bli minus 15 miljoner kronor och trots ett ekonomiskt oroligt läge kommer inget tillskott från staten. Det gör det nödvändigt att vända på varje krona och i det ingår också att se över avgifterna. Höjningarna som nu föreslås är noga avvägda och vi har valt att särskilt värna fortsatt gratis sjukvård för barn och ungdomar under 20 år och avgiftsfria ambulanstransporter.

Min kritik mot regeringens höjning av högkostnadsskyddet kvarstår, eftersom det rimligtvis slår hårdare mot de med stora behov som besöker vården ofta. Höjda avgifter för vårdbesök innebär för denna grupp att de snabbare kommer upp i nivå för högkostnadsskydd, men utslaget över året leder det inte till högre utgifter.

Ibland innebär den bistra verkligheten att en del av ens målsättningar får stå tillbaka. I dagsläget gäller det att först få ordning på landstingets ekonomi för att i framtiden ha möjlighet att följa de rödgröna i Örebros exempel och kompensera nästa gång regeringen höjer högkostnadsskyddet.

Juha Rundgren (V)