Nytt program för primärvården

Den rödgröna majoriteten i landstinget presenterar idag förslaget till nytt program för primärvården. Programmet reglerar vårdcentralernas uppdrag och kommer att börja gälla från den 1 januari 2013.Det nya programmet innebär ett fortsatt brett uppdrag för vårdcentralerna.

Ambitionen med programmet är att det ska bli lättare för Västmanlands invånare att komma i kontakt med primärvården, genom ökade krav vad gäller telefontillgänglighet och e-tjänster. Programmet kommer också att stimulera gott bemötande och möjligheten att träffa samma vårdpersonal.

-Vi har tagit fram ett program för primärvården i Västmanland som verkligen sätter patienterna i centrum, genom sitt tydliga fokus på tillgänglighet, bemötande och kvalitet, säger Kenneth Östberg (S), landstingsråd med ansvar för primärvården.

Det nya primärvårdsprogrammet innebär att landstingets hälsoinriktade arbete utvecklas ytterligare. Alla vårdcentraler får ett tydligare hälsoinriktat uppdrag. Från och med 2013 ska det finnas en hälsokoordinator vid varje vårdcentral. Nytt i programmet är också att alla vårdcentraler ska arbeta enligt landstingets miljöprogram.

– Att alla vårdcentraler får ett tydligare hälsoinriktat uppdrag och krav på miljöarbete visar att vi tydligt tar sikte på långsiktig hållbarhet och god folkhälsa. Det förebyggande och hälsofrämjande arbetet är oerhört viktigt för att vända trenden av ökande i ohälsa inom delar av befolkningen, säger landstingsråd Barbara Conte (MP).

I det nya programmet förstärks kvalitetskontroll och uppföljning genom högre krav på redovisning av kvalitetsmål, regelbundna verksamhetsgenomgångar, samt medicinsk och ekonomisk revision.

– Vi måste kunna säkerställa att de skattemedel som landstinget förvaltar används på bästa sätt. Medborgarna ska kunna vara trygga med att de får god vård oavsett vilken av länets vårdcentraler de väljer, säger landstingsråd Hans Jansson (V).