Sjöstedt besökte Fagersta

Det är tio dagar sedan Jonas Sjöstedt valdes till ny Partiledare för Vänsterpartiet och igår besökte han Fagersta! Partiföreningen i Fagersta hade på måndagskvällen dragit ihop ett offentligt möte i Folkets Hus där alla 120 stolarna vara upptagna och många fick stå.

Sjöstedt tyckte det var trevligt och intressant att få komma till Fagersta där man inte bara har välfungerande skola och omsorg utan även en god ekonomi och växande befolkning. Något annat mycket intressant är att kommunen är unik i och med att Vänsterpartiet styr med egen majoritet. Det har man gjort i flera mandatperioder. Här visar man att Vänsterpartiet kan styra!

Under sitt tal pratade Sjöstedt om en oroande rapport där moderater och Socialdemokrater förhandlar om ett svenskt inträde i Europapakten. När det gäller EU tog han också upp krisen och att det är skattebetalarna som får betala krisen trots att det inte var skattebetalarna som ställde till med krisen utan bankerna själva.

-Idag går EUs politik ut på att bankerna ska räddas till varje pris och Euron ska räddas till varje pris. Det vill säga de två saker som orsakat sjukdomen ska bota sjukdomen. Det brukar sällan bli så framgångsrikt när man bedriver sjukvård på det sättet.

Sjöstedt pratade även om arbetsrätten och alla osäkra anställningar i det privata och i det offentliga som är på väg att tränga ut den normala fasta anställningen. Han tog upp klimatet och att vi måste ändra vårt sätt att leva för att minska utsläppen.

-I en tid när världens ledare inte kan samla sig för att göra det som är helt nödvändigt. Vad är det mest ansvarsfulla vi skulle kunna göra i Sverige då? Jo, det är att visa vägen. Det är att gå före. Vi skulle kunna vara det land som bevisar att det går att vara en industrination med stålverk och pappersmassa fabriker och ändå ta sitt klimatansvar. En välfärdsstat som ändå tar sitt klimatansvar och  minskar utsläppen. Det är möjligt att göra det och världen behöver de här exemplen.

Efter Sjöstedts tal var det fikapaus och där efter frågestund innan en intressant och trevlig kväll avrundades.