Kvalitet & valfrihet möjligt utan kommersialisering

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2010-08-23 (Här i längre version)

Det är allmänt känt att Vänsterpartiet är partiet som är mest kritiskt mot vinstdrivande företag i välfärden. Därför känner vi oss också manade att svara på Kristin Lahed och Svenskt Näringslivs artikel, som vi anser ger en romantiserad, förenklad och direkt felaktig bild av att vinstdrivande företag inom välfärden.

Kvalitet är inte lika med vinst. Det är problematiskt att sätta ett likhetstecken mellan vinst och kvalitet på det sätt som Lahed gör. Flera exempel visar att pressen att göra vinst riskerar att leda till att man tummar på kvaliteten. Aftonbladet hade under våren en granskning av friskolor som visade att kvalitén ofta blir bortprioriterat i syfte att göra en så stor vinst som möjligt. Enligt en kartläggning från Dagens Samhälle betalar friskolar lägre lön till sina lärare än kommunala. Orsaken är att de använder sig av yngre och obehöriga lärare i större utsträckning. Fackförbundet kommunal undersökte en rad privata utförare i Stockholm och fann en mängd företag som lät bli att betala sociala avgifter, pensions och undanhöll vinster genom blufffakturor från dotterbolag.

Alla dessa företag hade ”kunder” och kunde utan kontroller plocka ut vinster. Det stämmer alltså inte som Lahed påstår att företag som inte håller måttet tvingas lägga ner. I stor utsträckning saknar vi som medborgare fullständig information för att bedöma kvaliteten och det kan vara svårt att veta vad  man har rätt att kräva.

Kommersialisering motverkar mångfald. Fler vårdcentraler och skolor har förvisso öppnat i de större städernas centrum, men eftersom de finansieras av skattepengar sker det på bekostnad av samhällsservicen på landsbygden och förorten. Mångfalden begränsas till att räkna antalet företag. Den verkliga mångfalden, där människor med olika bakgrund kommer samman i t.ex. skolan, urholkas.

För oss är det viktigt att alla människor ska få samma förutsättningar, oavsett plånbok. Det ska inte vara avgörande vart du bor för vilken vård eller utbildning du får. Det är dina behov som ska styra. Om välfärden ska kunna leverera tjänster av hög kvalitet och bidra till jämlikhet, krävs politisk styrning och planering. När privata företag fritt får välja var vårdmottagningar och skolor ska placeras blir fördelningen orättvis. Marknadens mål är helt enkelt inte att skapa jämlikhet.

Ineffektiv användning av skattepengar. Flera exempel visar på att kommersialisering leder till ineffektiv användning av samhällets resurser. I Stockholm är det mer lönsamt för vårdcentraler med korta besök. Har du mer än en åkomma blir du ombedd att boka in ytterligare ett besök, trots att det vore mer effektivt att använda din och läkarens tid till att behandla hela dig på en och samma gång. Här i länet har vi familjeläkarmottagningen Åbågen i Arboga som, enligt SVT:s granskning förra året, plockade ut 20 % av ersättningen från landstinget i vinst. Samtidigt hamnade de på tionde sämsta plats i hela landet i nationella patientenkäten.

Kvalitet och valfrihet möjligt utan kommersialisering. Vänsterpartiet vill diskutera verklig valfrihet kontra valfrihetsbegreppet som Svenskt näringsliv framhåller. För individen är det verklig valfrihet att få välja vilka typer av tjänster, stöd, vård, utbildning m.m. som man är i behov av, snarare än en stor variation av olika utförare. Det är viktigt att individen har möjlighet till reellt inflytande och har möjlighet att påverka utförandet och innehållet.  För att den anställde ska vara kreativ och utveckla verksamheten krävs heller ingen vinst som morot utan att man får förtroende och ansvar att förbättra arbetsplatsen.

Vänsterpartiet fortsätter att arbeta för en god välfärd, utan vinstintressen. Under våren har vi uppmärksammat kommersialiseringens baksidor i sjukvårdskampanjen Världens bästa sjukvård och i höst sätter vi fokus på äldreomsorgen.

Kent Persson (V), riksdagsledamot

Vasiliki Tsouplaki (V), kommunalråd Västerås