V: Planekonomi har införts i delar av landstingets rehabilitering

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2010-09-03

I valrörelsen 2006 lovade Alliansen remissfrihet till rehabilitering. Löftet har verkställts bara till viss del och när det gäller naprapater och kiropraktiker tillämpar Alliansen system som gott och väl kan jämföras med planekonomisk tänkande i forna kraschlandade Sovjetstaten. Alliansen bestämde politiskt att västmanlänningars behov av behandlingar är 10 000 per år.

Konsekvensen av detta är att ett besök hos naprapat kostar 100 kronor per vårdtillfälle, men bara så länge antalet behandlingar räcker till. I praktiken handlar det om tiden från januari till juni. Personer som oturligt nog behöver behandling under andra halvåret får lov att betala fyra-fem gånger mer.

Orättvisan förstärks ytterligare i och med att besöken med låg avgift räknas in i högkostnadsskyddet men de dyra gör det inte!

Vi anser att detta är ingenting annat än diskriminering av patienter som söker hjälp under hösten. Landstinget skyldighet är att hantera alla patienter på ett likvärdigt sätt under ett verksamhetsår, oavsett årstiden.

I samarbetet mellan Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet kommer vi att arbeta för en översyn av rehabilitering i Landstinget Västmanland. I den ingår naturligtvis att rätta till Alliansens planekonomiska snedsteg.

Hans Jansson, Västerås
Juha Rundgren, Norberg
Kandidater i valet till landstingsfullmäktige