S och V säger nej till höjda patientavgifter

PRESSMEDDELANDE 2010-04-31

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet säger nej till att höja patientavgifterna till familjeläkaren. Den borgerliga majoriteten vill höja avgiften från 120 till 140 kronor.
– Alla ska ha råd att gå till läkaren när man behöver. Redan idag är det många som drar sig för att söka läkarvård för att de inte har råd. Så får det inte vara, säger Denise Norström (S) oppositionslandstingsråd.

Majoriteten vill höja avgiften till familjeläkare för att kompensera för att apoteken inte längre tar ut 60 kronor i avgift när man har fått ett telefonrecept inringt. Denna avgift tog apoteken tidigare ut åt vårdcentralerna, men i och med att den borgerliga regeringen har privatiserat apoteken slutar de med den här servicen. Nu vill den borgerliga landstingsmajoriteten att alla patienter som besöker läkaren istället ska få en avgiftsökning.

Landstingsstyrelsen behandlar ärendet i dag. Landstingsfullmäktige fattar det slutgiltiga beslutet 21 april.

– Det sades att det skulle bli billigare när apoteken privatiserades. Men det här blir tvärtom. Vi tycker inte att apoteksmarknadens privatisering ska leda till högre patientavgifter, säger Juha Rundgren (V) oppositionslandstingsråd.

– Det blir fel personer som får betala, säger Denise Norström. (S)

Genom att höja patientavgiften räknar landstingsmajoriteten med att ta in 3,7 miljoner kronor som ska täcka vårdcentralernas uteblivna inkomster från telefonförskrivningen. Oppositionen föreslår istället att landstinget omfördelar pengar inom organisationen för att kompensera vårdcentralerna.

För ytterligare information och kommentarer kontakta oppositionslandstingsråden:

Denise Norström (S) 070-5130018

Juha Rundgren (V) 070-2846030