Landstingets ekonomi – en snöboll i rullning

– Det är en snöboll som har börjat rulla. Det är risk att det blir en lavin.
Det säger Denise Norström (S), oppositionsråd i Landstinget Västmanland, med anledning av den ekonomiska månadsrapporten för oktober som behandlades av landstingsstyrelsen på onsdagen.
– Landstinget beräknas göra ett noll-resultat 2009. Det är 60 miljoner sämre än budget. Dessutom är prognosen mycket osäker, säger Juha Rundgren (V), oppositionsråd.

2009 skulle Landstinget Västmanland enligt budget få ett överskott med 60 miljoner. Nu säger istället budgetprognosen att det slutar på 0 kronor. Men då har en del osäkra inkomster räknats in. Bland annat 24 miljoner från kömiljarden. Värst ser det ekonomiska resultatet ut för de tre stora divisionerna närsjukvård, medicin och kirurgi som tillsammans får ett minus på 96 miljoner.

– Kostnadsutvecklingen är nu uppe på drygt 5 procent, mot budgeterade 3,8 och verksamheternas underskott växer. Det här visar att majoriteten inte har kontroll på ekonomin, säger Denise Norström. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet kräver nu att landstingsdirektören i december kommer tillbaka till landstingsstyrelsen med konkreta förslag på hur kostnadsutvecklingen ska hejdas.

För ytterligare information och kommentarer kontakta oppositionslandstingsråden:

Denise Norström (S) 070-5130018

Juha Rundgren (V) 070-2846030