Landstinget säljer ut problem i Sala

På onsdagen beslutade landstingsstyrelsen om vilket företag som ska ta över vårdcentralen Sala Norra. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har motsatt sig privatiseringen. Både personal och patienter vill ha kvar sin vårdcentral i landstingets regi, men landstingsmajoriteten har ändå drivit igenom upphandlingen.
– Det här är ett bevis på att majoriteten inte längre tror på sin egen politik. När inte den fria etableringen har gett fler privata vårdcentraler går man ut och tvångsprivatiserar, säger oppositionsrådet Denise Norström (S).

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet anser att Sala Norra skulle vara kvar i landstingets regi. De problem som fanns på vårdcentralen med ekonomi och läkarrekrytering skulle landstinget ha löst.

– När en vårdcentral i majoritetens ögon inte är lönsam, går man och säljer ut den, istället för att göra något åt problemen, säger oppositionsrådet Juha Rundgren (V). Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har tidigare yrkat på att öppna för etablering av en tredje fristående vårdcentral i Sala, om behov finns.

För ytterligare information och kommentarer kontakta oppositionslandstingsråden:

Denise Norström (S) 070-5130018

Juha Rundgren (V) 070-2846030