Motioner - landstinget

Inför krav på telefontillgänglighet hos Familjeläkarmottagningarna

Den första kontakten, eller i vissa fall, bristen på kontakt sker i telefon till familjeläkarmottagningarna. De klagomål som kommer fram talar om orimliga tider i telefon-köer, tiderna varierar från halvtimmen upp till över en timme. Detta är inte rimligt, landstinget har som beställare/köpare rätt att ställa krav på tillgängligheten.

Förutom att telefonköerna i största allmänhet kan vara irriterande skall inte glömmas att det kan finnas risker för de vårdsökande.

För att inte riskera att vårdsökande drabbas av onödiga komplikationer till följd orimliga väntetider måste något göras.

En annan del i problematiken är den kostnad som kan uppstå vid lång väntetid i telefonköerna, framförallt för de som ringer från mobiltelefon. Den absurda situationen kan uppkomma att själva väntandet kan bli dyrare för individen än vården.

Med stöd av ovanstående föreslås att landstinget snarast.

 1 . Fastställer att landstinget som beställare äger rätt att fastställa tidsgränser vad gäller telefontillgänglighet hos de verksamheter som landstinget finansierar.

 2 . Fastställer tidsgränser för telefontillgängligheten i avtalen alternativt ställer krav på “callback”-möjligheter i desamma

 

Hans Jansson (V)

Dela den här sidan:

Kopiera länk