Rikspolitik

Välfärdsinvesteringar för framtiden

Vänsterpartiet presenterade idag sitt alternativ till den borgerliga regeringens budget. Riksdagsmannen och västmanlänningen Kent Persson är nöjd.

Ledande vänsterpartister mötte idag media och allmänhet på olika platser i Sverige för att presentera partiets alternativ till högeralliansens budget. Riksdagsledamot Kent Persson (v), Norberg, mötte media på ett café på Centralstationen i Västerås.

Kent Persson, finns det några specifika satsningar som gynnar Västmanland?

– Det här är ju en budget som påverkar hela Sverige, så några konkreta satsningar finns det inte för vårt län. Vi får liksom del av hela paketet. Men vi pekar särskilt ut Bergslagsbanan (Fagersta-Västerås) som en nödvändig infrastruktur- och kollektivtrafiksatsning. Vi vill bland annat uppgradera signalsystemet på sträckan.

Finns det några andra satsningar som du är särskilt stolt över?

– Ja, två saker. Vårt småföretagarpaket ser jag som oerhört viktigt. Våra satsningar på energieffektiviseringar är också mycket offensivt.

Det pratas mycket om finanskrisen. Har det påverkat Vänsterpartiets budgetarbete?

– Absolut! Vi har ju kunnat konstatera att bank- och finanssystemet inte mäktar med att ta ansvar för samhällsekonomin. Därför anser vi nu att det är dags att se över banksystemet. Vi vill också ge mer pengar till Finansinspektionen så de kan genomföra inspektioner av finansmarknaden och dess aktörer. Vi vill omedelbart avbryta regeringens försäljning av SBAB och Nordea.

Mer information om Vänsterpartiets budgetförslag hittar du här.