Regionpolitik

Från landstingsfullmäktige

Landstingsfullmäktige den 21 november hade flera viktiga ärenden på sitt bord, bland annat nya patientavgifter och flera intressanta interpellationer.

Den 21 november var det dags för sammanträde med landstingsfullmäktige. På dagordningen stod bland annat nya patientavgifter och ett antal interpellationer, som skapade mycket debatt.

Den borgerliga majoriteten i Landstinget Västmanland vill införa nya patientavgifter från och med 2008. I stort är oppositionen överens med majoriteten, men vi har en viktig avvikande uppfattning. De styrande i Landstinget vill att det ska kosta pengar att gå med i program för rökavvänjning och viktreduktion. Oppositionen, dvs. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna, var starkt kritiska.

"Våra taxor och avgifter inom Landstinget ska ju vara styrande, dvs. lotsa patienterna i en viss riktning. Men vad lyckas man med genom att införa avgifter på till exempel sluta-röka-program? Jo, man styr folk bort från programmen och håller dem kvar i en ohälsosam livsstil", sa Dan Karlsson (v), ledamot av landstingsfullmäktige.

Den interpellation, dvs. "fråga" till majoritetens representanter, som skapade mest debatt var den om Centrallasarettets eventuella försäljning. Majoriteten har sagt nej till att sälja själva fastigheten, vilket måste ses som ett steg i rätt riktning. Däremot vägrar man att formellt säga nej till att sälja hela eller delar av verksamheten inom Centrallasarettet. Oppositionen försökte avkräva majoriteten ett svar om hur man ställer sig till själva idén bakom att privatisera delar av Västmanlands största akutsjukhus, men det svaret kom aldrig.

"Eftersom man inte officiellt säger nej till detta, befarar oppositionen att man kan skapa en "vårdgalleria" inom lasarettet, där ett stort privat bolag driver till exempel kirurgin och ett annat bolag driver exempelvis diagnostiken. I längden öppnar det för en privatisering av hela Centrallasarettet, vilket vi inom Vänsterpartiet helt avvisar. Ett sådan väsentlig del av sjukvården som ett Centrallasarett måste naturligtvis vara kvar i offentlig drift så att vi kan garantera alla en likvärdig vård", säger Juha Rundgren (v), gruppledare.