Motioner - landstinget

Inför sprututbytesprogram för missbrukare i Västmanland

Ett gott skydd mot infektioner är av grundläggande betydelse oavsett livsföring, menar Dan Karlsson (v) och Catrin Strömvall (s).

Riksdagen har den 2006-05-11 lagstiftat om under vilka omständigheter utbytesprogram avseende sprutor och kanyler till injektionsmissbrukare av narkotika skall medges. Socialstyrelsen har den 16 februari år 2007 meddelat ytterligare föreskrifter angående dessa program.

Sedan lång tid tillbaka har sprututbyten tillämpats i Skåne. Verksamhetens resultat har blivit att narkotikamissbrukare i Skåne är bättre skyddade mot infektioner än vad injektionsmissbrukare är i andra delar av landet är. Framför allt har en jämförelse med Stockholm tydliggjort skillnaderna. Program för utbyte av sprutor och kanyler bidrar verksamt till att minska spridning av smitta bland narkomaner. Det kan gälla HIV, hepatit eller andra infektioner.

Sprututbytesprogram är ett verksamt medel för att förbättra levnadsvillkoren för dem som av många och skiftande anledningar utvecklat ett beroende av narkotika. Narkotikamissbrukare och narkotikaberoende personer är en mycket utsatt grupp medmänniskor.

Sprututbytesverksamhet får endast bedrivas av landsting inom ramen för dess hälso- och sjukvård sedan socialstyrelsen meddelat tillstånd.

Kommunernas medverkan är ett krav enligt lag. De kommuner där verksamheten bedrivs måste biträda ansökan till socialstyrelsen. Samråd med alla kommuner inom landstingets område skall ske innan ansökan lämnas till socialstyrelsen.

Även i Västmanland finns det injektionsmissbrukare och även dessa personer lever under svåra omständigheter. I Sverige är principen om alla människors lika värde en grundläggande värdering som omfattas av de flesta politiskt verksamma. Denna värdering borde därför även omfatta de personer som utvecklat ett beroende av narkotika.

Ett gott skydd mot infektioner är av grundläggande betydelse oavsett livsföring i övrigt.

Med stöd av ovanstående föreslår vi att Landstingsfullmäktige beslutar:

att uppdra till landstingsstyrelsen att utreda förutsättningarna för landstinget att införa ett sprututbytesprogram för missbrukare inom Västmanlands län.

Arboga 2007-10-29

Dan Karlsson (v)